joi, 12 aprilie 2012

FILOZOFIA DISCURSULUI SI MANUALUL DE CRIZA. Pregatirea pentru discurs este un proces!


 “Jumatate din lume este formata din oameni care au ceva de spus, dar nu pot; cealalta jumatate nu are nimic de spus si continua sa vorbeasca”!

Pregatirea pe care un orator trebuie sa o acorde fiecarui discurs al sau cuprinde, printre altele, analiza raspunsurilor la urmatoarele intrebari:
·     Cum pot cuprinde intr-o propozitie scurta scopul discursului meu?
·     Care este audienta mea? Care este interesul ei principal in ceea ce priveste discursul meu?
·     Ce cunosc si cred in realitate despre subiectul pe care il discut si ce stie si cum va interactiona publicul?
·     Ce tip de cercetare suplimentara trebuie sa fac pentru a fi mai bine informat?
·     Care sunt punctele principale ale prezentarii mele?
·     Ce informatii sau exemple suplimentare pot folosi pentru a-mi sustine ideile principale?
·     Ce efecte vizuale aditionale pot folosi?
·     Am un inceput de discurs care capteaza atentia?
·     In rezumatul meu final, cum le pot adresa raspunsul la intrebarea “Lor ce le iese din asta?”
·     Am gasit si am slefuit corespunzator, oare, cuvintele pe care le voi folosi?
·     Am pregatit o introducere scurta si cuprinzatoare pentru mine insumi si/ sau pentru auditoriu?
·     Am tinut seama de detaliile minore care m-ar ajuta sa vorbesc si sa am mai multa incredere in mine?

1.  Elemente ale unui discurs eficient
·     Fiti pregatiti. Ar trebui sa petreceti aproximativ 30 de ore de exerciti si repetari pentru fiecare ora de discurs. Folositi o caseta audio sau video pentru a va inregistra.
·     Dati-va drept exemplu. Folositi exemple din viata dumneavoastra profesionala si/ sau personala pentru a va face intelesi. Exemplele trebuie sa se plieze exact pe mesajul pe care doriti sa-l transmiteti.
·     Stati relaxati. Pregatiti-va intens inceputul discursului. Audienta isi va face o parere despre dumneavoastra in primele 30 de secunde.
·     Folositi umorul dumneavoastra nativ. Nu exagerati in a face acest lucru si in nici un caz nu radeti de cineva din audienta.
·     Planificati-va pozitia corpului si a mainilor. Stabiliti trei pozitii in care veti sta, una in centrul salii, a doua in dreapta si ultima in stanga. Nu va ascundeti in spa-tele pupitrului. Cand va mutati dintr-o pozitie in alta mentineti contactul vizual cu audienta.
·     Fiti atent la toate detaliile. Intrebati cat de mare este audienta careia va veti adresa. Fiti sigur ca cunoasteti locatia in care trebuie sa ajungeti. Sositi mai devreme pentru a stabili contactul vizual cu sala de discurs si pentru a face ultimele retusuri. Dati importanta si celui mai nesemnificativ detaliu!

2.  Cum sa va stabiliti obiectivele oratorice pe perioade delimitate de timp
La sfarsitul fiecarui an stabiliti-va obiectivele pentru anul urmator, dar nu inainte de a tine cont de aspectele pozitive si negative ale anului trecut. Incercati sa fiti obiectivi, gandindu-va la ce a mers bine, dar si la ce a mers prost.
Doar dupa un astfel de proces va puteti da seama ce s-a intamplat, de ce unele lucruri au avut un final mai mult decat satisfacator si de ce altele nu au avut.
Daca nu ati facut acest lucru pana acum, atunci este timpul sa va formati o obisnuinta din a trece in agenda toate aceste lucruri privitoare la modalitatea in care obisnuiti sa va formati discursurile!
Pana si un orator profesionist tine cont de aceste etape pentru a-si imbunatati permanent aptitudinile oratorice, gestica, tinuta si, nu in ultimul rand, retorica!

3.   Cum sa va ordonati discursul in momentele de incurcatura
·     Inainte de a incepe discursul ganditi-va la cuvintele pe care doriti sa le folositi.
·     Inainte de a deschide gura, analizati cuvintele-cheie pe care doriti sa le folositi.
·     Cand realizati ca ati rostit un “mmm” sau “aaa” sau “iii” in loc de a rosti cuvinte, reluati propozitia si umpleti pauzele cu tacere.
·     Folositi pauza (tacerea) ca pe un mijloc eficient. Constientizand momentele peni-bile de pierdere a sirului ideilor, veti putea eficientiza mai bine pauza pentru a va aduna gandurile si a va relua ideile. In tim-pul acestor pauze scurte ii veti permite gandirii sa-si clarifice sirul ideilor si logica acestora.
·     Practicati aceste trucuri oratorice rapide si simple in vorbirea de zi cu zi, cum ar fi momentele in care vorbiti la telefon sau purtati o conversatie cu functionarul bancii. De acesta data folositi pauzele in locul “mmm”, “aaa” sau “iii”.

4.  Cum sa te dezveti de a folosi ticurile verbale
·     Atentie! Exista posibilitatea reala de a fi “infestat” cu asa-numitele ticuri verbale! Acestea pot afecta atat viata dumneavoastra sociala, politica sau privata!
·     Ticurile verbale sunt “virusii” din discursurile dumneavoastra, care nu fac altceva decat de a va abate de la sirul ideilor, de la coerenta discursului, diminueaza impactul asupra auditoriului si, mai mult decat atat, il irita cumplit.
·     Cele mai cunoscute ticuri verbale sunt: “da?”, “stii?”, “intelegi?”, “super”, “O.K”, “in principiu…”, “deci”, “pai”, etc., acestea venind pe deasupra si cu plescaituri ale buzelor.
·     Din pacate, ticurile dumneavoastra ver-bale interactioneaza in cel mai nepla-cut mod cu auditoriul, inducandu-le senzatia ca nu sunteti foarte bine-crescut, sunteti nepregatit, nesigur pe dumneavoastra sau emotiv, toate acestea formand impresia ca nu sunteti un profesionist.
·     Vestea buna este ca virusii verbali pot fi “vindecati” astfel:
a    Diagnosticati problema. De vreme ce ticurile verbale sunt facute inconstient, singura modalitate prin care le puteti inlatura este prin a va inregistra pe o caseta audio. Inregistrati-va cateva convorbiri telefonice mai lungi din viata de zi cu zi pentru a vedea daca suferiti de ticuri verbale.
b    Pauza. De fiecare data cand constatati ca rostiti un non-cuvant, opriti-va. Nu mai spuneti nimic. Acest gol discursiv poate sa va sperie la inceput, dar, daca pauza este mai mica de 5 secunde, colocutorul dumneavoastra abia o va observa. O pauza va va ajuta sa va repuneti ordine in gandire, pe de o parte si, pe de alta parte, il va ajuta pe colocutor sa reflecte la ceea ce ati spus.
c     Inregistrati-va mesajele vocale pe care le lasati pentru altii. Este una din modalitatile simple de a va controla discursul si de a va ajuta sa scapati mai repede de proastele obiceiuri.
d    Apelati la ajutorul unui prieten. Un prieten apropiat este una din solutiile cele mai facile pentru va verifica discursul. O atentie in plus nu strica niciodata!
e    Tineti-va respiratia. Cand simtiti ca sunteti pe punctul de a rosti un non-cuvant tineti-va respiratia o secunda si, apoi, reluati sirul ideilor. Atentia acordata modului in care respirati va va atrage atentia de la ticurile verbale, va va calma, iar pauza intre cuvinte nu o sa vi se mai para inspaimantatoare.

miercuri, 11 aprilie 2012

FILOZOFIA DISCURSULUI SI MANUALUL DE CRIZA


Discursul, partea vorbita a comunicarii concorda la consolidarea pozitiei de lider si la prezentarea mesajului. 
Discursul prezinta sub forma cuvintelor ideile cu care definim actiunile noastre, ale adversarilor nostrii, ambientul, fenomene si situatii aleatoare.
Aceleasi cuvinte pot fi intelese in mai multe feluri in functie de cel care le rosteste. Dar ce cuvinte trebuiesc rostite? Cite neologisme sa folosim si cite structuri gramaticale complicate vor avea efctul dorit?
Intr-o dezbatere, discursul comporta modificari si poate devenii dialog sau chiar confruntare. Cum putem sa evitam sau sa incurajam acest lucru? Cum punem accentul pe lucrurile care sunt cu adevarat importante?

Cum raspundem la obiectiile mediatorului sau interlocutorului nostru? La aceste intrebari raspunsurile nu sint simplu de gasit si chiar daca sint gasite ele comporta diferite modificari pentru fiecare situatie in parte.
Dar putem prevedea aceste modificari? Putem sa fim pregatiti sa facem fata obiectiilor, situatiilor noi, incendiare? Toate raspunsurile se gasesc in Manualul de Criza, indrumarul de discutie, de lupta impotriva obiectiilor si a situatilor limita, de criza.
Identificarea si construirea unor strategii de impunere a ideilor proprii, atat in discurs, cat si in interviu (filozofia discursului, alegerea tipului de atitudine in functie de natura fiecarei situatii in parte, lupta impotriva obiectiilor, simularea situatiilor de criza, manualul de criza).

marți, 10 aprilie 2012

NEGOCIEREA SI APARITII LA TV. INTILNIREA FATA-IN-FATA. Partea 10. Puterea in negociere


"Esti mult mai putemic decat crezi iar ceilaiti nu sunt nici pe departe atat de stabi."
A fi putemic inseamna a face lucrurile sa se intample. In negocieri puterea inseamna a avea un obiectiv clar, recunoscandu-ti abilitatea de a face fata situatiei si determinand ce nevoi sa fie indeplinite.

Tipuri de putere

Puterea de a recompensa
Este abilitatea de crea efecte pozitive prin a oferi partenerului de discutie o anumita recompensa ori a-i inlatura un neajuns. De exemplu un director poate recomanda o anumita persoana pentru avansare, un furnizor care are o reducere de 5% isi exercita puterea de a recompensa.

Puterea coercitiva
Este abilitatea de inlatura unele avantaje de care partenerul beneficiaza sau chiar de a-i crea neajunsuri. De exemplu, un tata ce spune copilului sau: "Daca nu faci curat in camera ta nu o sa mai pleci maine la cinema" isi exercita puterea coercitiva.

Puterea informatiei
In acest caz cel care detine inforrnatia foloseste acest atu principal pentru a-si atinge obiectivele. Aceste informatii nu sunt disponibile in alta parte.

Puterea popularitatii
Este o trasatura mult mai personala. 0 astfel de persoana este caracterizata de charisma, poseda totodata trasaturi speciale care fac ca celelalte persoane sa vada in ea un model.

Puterea cunostintelor
Oamenii care sunt perceputi ca posesori ai anumitor aptitudini, experiente sau cunostinte beneficiaza de aceata putere. De exemplu cunostinte aprofundate asupra Internet-ului sau calitatea de a gasi solutiile cele mai bune la orice problema sunt trasaturi ale unei astfel de persoane.

Puterea legitima sau a pozitiei
Este puterea ce rezida din pozitia detinuta. Pozitia de conducere pe care o persoana o ocupa ii da acestuia influenta si autoritate asupra oamenilor din cauza rolului si responsabilitatilor sale.

luni, 9 aprilie 2012

NEGOCIEREA SI APARITII LA TV. INTILNIREA FATA-IN-FATA. Partea 9. Tactici de negociere

Tacticile - manevre ce se fac in momente specifice ale procesului de negociere

•     Joaca pe nebunul- demonstrare "vizibila" a angajamentului tau fata de propria pozitie
•     Marele pot - ceri mult la inceput si apoi cedezi cat sa ramai cu mult peste minimum
•    Ia un aliat prestigios - Incerci sa determini oponentui sa accepte mai putin pentru ca obiectul/persoana cu care va fi asociat e prestigios
•    Putul uscat - Pretinzi ca ai ajuns la limita minima si nu mai ai de unde scade
•    Autoritate limitata - Negociezi pana sa semnezi intelegerea cand spui "Trebuie sa verific cu seful"
•    Licitatie - Tratezi simultan cu cativa clienti care stiu acest lucru
•    Divide si cumpara - Daca oponentul negociaza in echipa, convinge-1 pe unul cu propunerile tale. El te va ajuta in fata celorlaiti membri ai echipei
•    Trage de timp tergiverseaza - Paraseste negocierile si revii intr-un moment mai prielnic
•    Fata de poker (statute)- fii fara raspuns emotional sau raspuns verbal fata de actiunile in forta sau presiunile oponentului
•    Fii rabdator - daca vei reusi sa depasesti ca rabdare pe oponent, probabil vei castiga
•    Avocatul diavolului - "Inainte sa fiu de acord cu tine hai sa revedem toate lucru-rile rele care se pot intampla in cazul asta"
•    Balon de incercare - "Scapi" informatia privind decizia luata printr-o asa numita sursa de incredere inainte sa adopti cu adevarat decizia pentru a o testa
•    Surprize - Nu fi niciodata predictibil - nu lasa oponentii sa-ti anticipeze miscarile
•    Identificarea celei mai bune alternative a oponentului in cazul in care nu se ajunge la un acord. Se stabileste astfel un stan-dard fata de care orice oferta poate fi ma-surata. Cunoasterea acestei alternative te poate proteja fata de presiunile oponentului mai puternic
•    Abateti atacurile indreptate impotriva persoanei si indreptati-le spre rezolvarea problemei identificati interesele care au condus la pozitia oponentului si inventati optiuni care sa satisfaca interesele ambelor parti. "Daca ati fi in locul meu cum ati proceda?"
•    Raspunsul atunci cand oponentii utilizeaza tactici de amenintare sau de genul "accepti sau renunti”. Intai trebuie recunoscuta tactica, ridicata obiectia in mod explicit si pusa sub semnul intrebarii legitimitatea si oportunitatea acestei tactici = negocierea ei.

Respingerea acestor tactici prin apararea principiilor. Este mai productiva decat raspunsul prin tactici similare

Nu uitati: … intelegerea finala
•    Urmariti mesajele non-verbale, pentru a sesiza apropierea momentului unei intelegeri finale (mimica, gesturi de tipul strangerii hartiilor etc.).
•    Asigurati-va ca toate punctele discutate au fost clarificate.
•    Intocmiti un sumar scris a ceea ce s-a convenit (o sansa in plus pentru a se evita atat erorile de moment cat si neintelegerile ulterioare).
•    Daca este cazul, intocmiti un plan de actiuni ulterioare (persoane, sarcini, termene, preturi, alte detalii).