Astazi
afacerile par a suferi de pe urma perceptiei conform careia
conducatorii lor sunt indolenti, lacomi si indiferenti fata de interesul
companiilor lor pe termen lung si fata de angajatii care nu
au fost dati afara prin restrangerea activitatilor. Autoritatile guvernamentale
sunt considerate a fi la cheremul industriei, reprezentand exemple
de incetineala birocratica. Se crede, in general, ca media transforma
stirile in spectacol, stabilindu-si astfel propria agenda.
Activistii
pentru drepturile consumatorului, deseori considerati agenti
de schimbare constructiva, sunt criticati pentru exagerarea pericolelor cu care se
confrunta societatea. Pentru a intelege de ce, consideram utila analizarea unor
tendinte interesante care afecteaza relatia in
continua schimbare dintre afaceri si societate.
In
primul rand, exista multe forte dinamice -politice si administrative,
economice, sociale si tehnologice- care influenteaza modul
in care organizatiile functioneaza, se comporta si isi indeplinesc
misiunile. Ele amplifica:
-
cantitatea, calitatea si viteza cu care circula informatiile la nivel
global;
- impactul noilor tehnologii radio-TV si multimedia
asupra opiniei publice;
- competitia pentru a ajunge la consumatori si a-i
influenta;
- cunostintele, valorile si comportamentul membrilor organizatiei;
- cunostintele, valorile si comportamentul membrilor organizatiei;
-
asocierea produsului cu reputatia marcii de corporatie.
In al doilea rand, rolul
guvernului si al corporatiilor in societate este
analizat cu mult mai mare atentie decat inainte. Iata cateva exemple:
Formularea politicilor publice este inca un proces
aflat in desfasurare. Fireste,
nu ne sunt clare rolurile guvernului la nivel local, regional,
national si federal. Aceasta confuzie este caracterizata de incertitudini
la nivel national in ceea ce priveste beneficiile unei Europe
unite si resposabilitatile sistemelor guvernamentale recent democratizate
din Europa Centrala.
Comportamentul institutional si de corporatie este
supus unui examen amanuntit. Articolele
critice din media evidentiaza ingrijorarea fata de profiturile exagerate si
de salariile directorilor generali, fata de lipsa unei conduceri
adecvate a corporatiilor si fata de scandalurile legate de coruptie din
sectoarele financiare si ale serviciilor publice.
Practicile monopoliste sunt analizate pe masura ce industriile se consolideaza si se integreaza in
competitivitatea globala. Campaniile care
folosesc „trucuri murdare", tacticile agresive de lobby care compromit credibilitatea directorilor si
a functionarilor publici si amestecul
prea mare al afacerilor in problemele guvernamentale sunt reprezentative pentru gargara populista a editorilor de ziare si a celor din audio-vizual.
Avem mai putina incredere in cei care detin
autoritatea. In majoritatea tarilor dezvoltate, promisiunile guvernelor in
legatura cu impozitele si cu reforma sistemului medical continua sa fie incalcate
si este abandonata performanta industriala, de exemplu, in favoarea
reputatiei companiilor chimice si petroliere in ceea ce priveste
mediul inconjurator. Se cere socoteala chiar si pentru pozitia
etica a companiilor care se axeaza pe practici de afaceri de interes
social.
Loialitatea fata de corporatie nu mai este un dat. Excedentele,
mutarile,
diminuarea drepturilor muncitorilor si a sigurantei posturilor si-au spus cuvantul. Din cauza schimbarilor
demografice, pe piata intra mai putini
tineri, iar cererea de muncitori calificati este in crestere, pe cand numarul posturilor necalificate
este in scadere. Piata fortei de munca
risca sa devina una in care cererea depaseste oferta.