luni, 25 noiembrie 2013

Planul de actiune impotriva situatiilor de risc – Manualul de Criza. Etapele construirii unei stiri.

Etapa 1: Este stabilit un element-cheie al conflictului, pre­zentat in general in termeni simpli. Cuvintele care indeamna la actiune sunt folosite pentru a crea impresia unei urgente. Printre aceste cuvinte se numara unic, nou, ca si primul, singurul si ultimul.
Etapa 2: O data ce situatia a fost identificata ca fiind impor­tanta/presanta, ea are nevoie de legitimitate. Aceasta este oferita prin intermediul aparentei confirmari stiintifice si tehnice, cu aju­torul unor cuvinte care indeamna la actiune, cum ar fi cercetare, dovada, studii, teste.
Etapa 3: Acum situatia este evidentiata foarte clar si este spri­jinita de cercetarea stiintifica. Aceasta etapa include ingredientul necesar al sprijinului public general. Cuvintele care indeamna la actiune sunt oamenii spun, publicul cere, un sprijin puternic.

In formularea unei posibile strategii privind o eventuala situa­tie de risc, pot fi anticipate unele dintre tipurile de tactici pe care le pot adopta grupurile de propaganda. Aceste tactici ajuta la mobilizarea opiniei publice astfel incat presiunea pentru schim­barea politicilor publice -de exemplu, o reglementare mai stricta a industriei- sa poata fi pusa in practica.
Astfel, „planul de actiune impotriva situatiilor de risc –Manualul de Criza" al indus­triei sau al organizatiilor trebuie sa includa metodele de lucru si abordarile grupurilor interesate de o anumita problema pentru a reactiona in mod eficient fata de acest tip de agenda setting. In plus, in prezent companiile trebuie sa ia masuri pentru a se consulta in mod activ cu comunitatile din care fac parte.
Consultarea publicului -construirea dialogului in procesul de comunicare in mediul politic actual, foarte fluctuant, liderii din sfera poli­tica si din afaceri sunt indemnati sa accepte input- autentic venit din partea publicului. Consultarea publicului este o latura din ce in ce mai importanta a gandirii dinspre exterior spre interior. Ea vizeaza con­struirea dialogului in cadrul procesului de comunicare, in vederea reducerii conflictelor si a obtinerii unui cat mai mare consens in pro­cesul de mentinere a echilibrului intre protectionism si dezvoltare.
Nu trebuie sa ne inchipuim ca, daca suntem constienti de situa­tiile de risc, daca distribuim cateva brosuri, ne facem ceva publi­citate si organizam cateva intalniri „cetatenesti", compania va obtine rezultatul pe care 1-a urmarit de la inceput. Interesul public pentru ceea ce reprezinta o „dezvoltare durabila" va con­tinua sa creasca. Pe masura ce aflam mai multe despre presiunile reale exercitate asupra mediului, exista voci care sustin ca multi dintre noi vor simti nevoia sa apese pe pedala de frana pentru a incetini ritmul necrutator al progesului industrializarii. Rezul­tatul este ca propunerea unei companii, foarte bine gandita si bazata pe o cercetare temeinica, de ridicare a unei noi constructii la marginea unei zone verzi din preajma orasului ar putea parea inacceptabila in ochii celor care se simt deja amenintati de de­gradarea mediului.
Dificultatea pentru companiile care opteaza pentru o consul­tare publica mai sustinuta este aceea ca nu isi pot impune punctul de vedere de fiecare data. Consultarea lipsita de reusita poate, de fapt, sa polarizeze sau sa dezbine si mai mult opinia publica. Cu toate acestea, credem ca asumarea unui rol activ in comunicarea legata de situatiile de risc, prin adoptarea unei abordari mai „incluzive" a procesului de consultare si influentare, se va dovedi o conditie esentiala daca linia de demarcatie actuala dintre succesul financiar si cel al dezvoltarii durabile va fi stearsa.

Gandirea dinspre exterior spre interior depinde de capacitatea orga­nizatiei de a renunta treptat la fluxul de informatii unidirectional in favoarea unui dialog activ cu o serie intreaga de grupuri intere­sate.