Va aduceti aminte daca ati fost invatat
vreodata – in scoala sau facultate - cum sa puneti intrebari? Intrebarile, sau
lipsa lor, pot spune foarte multe despre persoana care le pune, publicul care
(nu) le ridica, succesul sau insuccesul unui vorbitor.
Cu toate acestea foarte putine sunt
situatiile in care suntem invatati cum sa formulam intrebari bune, eficiente,
adica cele care sa ne aduca un raspuns complet sau cel putin un raspuns. Cu
exceptia orelor de limbi straine in care eram invatati cum sa construim
gramatical o intrebare (inversiune predicat-subiect, eventual folosirea unui
auxiliar, intonatie), nu tin minte sa fii avut explicatii asupra modului
“eficient” de construire al intrebarilor.
Dar cred ca fiecare dintre noi reusim sa ne
amintim, amuzati sau enervati, intrebarile multiple si deseori dificile ale
copiiilor. Ei stiu sa construiasca intrebari prin care ajung, in cele din urma,
sa afle raspunsul dorit. Pe masura ce cresc avem grija sa-i invatam sa puna
intrebari cat mai putine, sau poate chiar de loc.
Am fost intotdeauna fascinata de modul cum se
pun intrebari la sfarsitul unei prezentari sau al unui discurs. Exista, fara
indoiala, o componenta culturala a modului cum intrebam. In general, noi
romanii punem intrebari lungi, digresive, care sunt de cele mai multe ori ele
insele un mini discurs. De foarte multe ori persoana careia i se adreseaza
intrebarea simte nevoia unei precizari: Deci care este intrebarea
dumneavoastra? Exemple multiple gasim la talk showuri, mai ales la intrebarile
puse telefonic din partea publicului nespecialist sau neprofesionist.
Sau exista situatia, mai putin placuta, in
care nu se pune nici o intrebare. Atat persoana care prezinta cat si cea care
modereaza fac cateva apeluri mai mult sau mai putin sincere la public: Si acum,
va rugam sa adresati intrebarile dumneavoastra, domnului…/doamnei… Publicul
evita contactul vizual, dupa cateva secunde stanjenitoare se multumeste pentru
participare si lumea se pregateste de plecare.
Uneori, mai ales daca a fost un discurs
plictisitor, neinspirat si lung, chiar se pleaca, lasand organizatorii, dar mai
ales persoana care a vorbit, sa reflecteze asupra greselilor care au dus la o
astfel de situatie. Alteori insa vorbitorul este imediat inconjurat de persoane
din public care doresc sa puna intrebari. De ce nu au fost ele puse la momentul
potrivit, adica cel in care s-a adresat invitatia respectiva?
Cred ca exista mai multe raspunsuri: unii
considera ca au o intrebare foarte specializata si nu doresc sa plictiseasca
restul publicului cu eventuale discutii “tehnice”, altii doresc sa se bucure de
apropierea vorbitorului si doresc sa puna in evidenta o relatie speciala care
permite “familiaritatea” de a sta la o scurta sueta cu persoana care pe timpul
prezentarii a fost personajul principal al unei adunari.
Altii sunt pur si simplu comozi, sau poate
timizi. Altii si-au pastrat reflexul unor discursuri publice la care era
contraindicat, chiar periculos, sa se puna intrebari. Din pacate sunt inca
destul de multe persoane care pur si simplu nu stiu, n-au fost educati in acest
sens. In majoritatea culturilor europene si americane este o chestiune de
politete elementara sa se adreseze unui vorbitor cateva intrebari care sa
demonstreze interesul fata de tematica abordata si sa reprezinte o modalitate
de recompensare simbolica pentru cineva care a fost invitat sa expuna un punct
de vedere in public.
Asa cum firesc este cand ai fost invitat la
masa sa spui gazdei la sfarsit cateva cuvinte de apreciere, chiar daca poate
gusturile tale culinare sunt de alta orientare.
In privinta participarii la un discurs se
presupune ca nu au existat constrangeri majore pentru a ne aduce cineva cu
forta in sala in care are loc intalnirea. Daca tot ne-am prezentat la un astfel
de eveniment inseamna ca suntem interesati de subiect, sau de personalitatea
prezentatorului sau prezentatoarei, sau poate prezenta noastra este chiar o
sarcina de serviciu. In toate aceste situatii este firesc si util sa punem
intrebari. Marturisesc ca in ultimii cativa ani publicul publicul pe care-l
cunosc eu a devenit mai activ, pune intrebari sau face comentarii cu mult mai
multa naturalete si relaxare.
Sa revenim la situatia fericita in care
exista intrebari si chiar un interes deosebit de a le pune - respectiv un numar
mare de doritori care isi anunta intentia. Cum pui o intrebare care sa-ti dea
un raspuns clar, de o lungime rezonabila fara ca oratorul sa fie obligat sa
improvizeze un nou discurs? Cat de dezvoltata este intrebarea pe care o
formulezi pentru a evita situatia descrisa la inceputul acestui articol?
Mi-amintesc ca la o foarte interesanta
conferinta organizata de Institutul European Roman in cadrul unei serii de
intalniri cu personalitati ale tarilor din Uniunea Europeana a fost invitata
doamna Noëlle Lenoir, ministrul Frantei pentru Europa. Doamna ministru a venit
special cu avionul pentru acea conferinta si a plecat dupa 2 ore inapoi, ceea
ce a conferit intregului eveniment un ritm alert, specific vietii à grande
vitesse.
Nu s-a mirat nimeni, deci, cand la sfarsitul
prezentarii sale publicul a fost informat ca exista 15 minute pentru a se pune
intrebari. Subiectul aderarii noastre la UE fiind intotdeauna incitant, sigur
ca cele 15 minute promise s-au transformat in 30, timp in care doamna ministru
a raspuns la aproximativ 5 – 6 intrebari.
Presa prezenta la eveniment, cu experienta
datorata exercitiului cotidian in a pune intrebari, eventual incomode, a
ridicat chestiunile pe care le dorea rapid si a primit raspunsuri la fel, in
mod profesionist. Dar au existat si situatii in care un reprezentant al
mediului academic s-a lansat intr-o “intrebare discurs” la care a doamna Lenoir
a trebuit sa intervina: Deci, care este intrebarea dumneavoastra?
A pune “intrebari eficiente” nu este cel mai
usor lucru, mai ales pentru cei carora le este mai simplu sa digreseze decat
sa-si concentreze exprimarea. Imi amintesc de G.B Shaw cu renumita replica:
“Imi cer scuze ca nu am timp sa va scriu o scrisoare scurta si, prin urmare, va
trimit una lunga.” Nu este un paradox de dragul paradoxului.
Concizia cere exercitiu si timp mai mult
decat prolixitatea. Este sigur si o lipsa de pregatire formala in cadrul unui
sistem de invatamant care nu pune accent foarte mare pe dezvoltarea unei
abilitati practice fara care nu se poate supravietui intr-o economie de piata:
vorbitul in public. Intrebarile eficiente se construiesc cu atentie, se
formuleaza cu grija, iar abilitatea respectiva se dezvolta in urma unui
exercitiu pe care ar trebui sa-l continuam in scoala, nu sa-l descurajam
datorita faptului ca unele intrebari ar putea deveni incomode.