miercuri, 25 aprilie 2012

FILOZOFIA DISCURSULUI SI MANUALUL DE CRIZA. Primele 4 metode de a te face auzit!


In primul rand, o verificare a urmatoarelor patru aspecte este esntiala:
-      Articularea cuvintelor/ Pronuntarea;
-      Controlarea nivelului vocal;
-      Proiectia vocii;
-      Modul in care va simtiti cand sunteti orator.

A. Articularea cuvintelor/ Pronuntarea: Exista o diferenta evidenta intre a nu va face auzit (audibil) si a nu va face inteles (inteligibil), insa, de cele mai multe ori, nu se tine seama de distinctii.

B.  Controlarea nivelului vocal: Imaginati-va ca volumul dumneavoastra vocal are un buton cu cinci setari:
a.  Soptit;
b.  Incet;
c.   Conversational;
d.  Tare;
e.  Urlet.
Pentru un discurs normal, conversational nu folositi niciodata nivelele a si e. Ambele va pot forta vocea, de aceea e mai bine sa le folositi in situatii de urgenta: zgomot puternic, la teatru sau la biblioteca.
Incercati sa vorbiti in marea majoritate a timpului la nivelul c. Folositi nivele b si c pentru a accentua anumite sintagme si pentru a varia discursul. Nivelul conversational va fi diferit pentru fiecare situatie in parte.
Pentru a ne face auziti trebuie sa folosim nivelul conversational care sa depaseasca un pic nivelul zgomotului de pe fundal. Evident, este mult mai mult zgomot intr-o sala de conferinte, decat intr-un restaurant.

C.  Proiectia vocii: Volumul vocii dumneavoastra nu trebuie confundat cu proiectia vocii. Pentru a va proiecta vocea, nu inceracti sa tipati sau sa va fortati vocea din corp. Pentru a avea o voce care “sa sune bine” folositi rezonanta dumneavoastra naturala.
Corpul uman are trei cavitati de rezonanta: cutia vocalica, nasul si gura. Vocea este produsa de coardele vocale si amplificata de cavitatea bucala si de cea nazala. Pentru a avea o voce frumoasa, trebuie sa va concentrati atentia pe tonalitatea vocii din cavitatea bucala si din cea nazala.
Exercitiu: cel mai simplu mod de a detecta tonalitatea dumneavoastra naturala este sa incercati sa “HMMMMM”. Bun! Acum alternati “HMMMM” cu vorbirea: “HMMM, numele meu este Ciprian, HMMMM oamenii spun ca sunt un bun orator HMMMM“, etc. Faceti acest exercitiu pe tot parcursul zilei. Cand ati constientizat tonalitatea vocii dumneavoastra, puteti renunta la HMMMM si simti vibratia naturala a cuvintelor pe care le rostiti.

D. Modul in care va simtiti cand sunteti orator: Exista o componenta psihologica puternica in ceea ce priveste dificultatea de a comunica. Oratorii care vorbesc incet vor incerca intotdeauna sa se dea un pas sau doi in spate, sa-si inhibe expresia faciala sau sa se sufoce atunci cand vorbesc. Toti acesti facori trebuie explorati si corijati prin exercitii specifice.

Niciun comentariu: