joi, 31 octombrie 2013

Planul de actiune impotriva situatiilor de risc – Manualul de Criza. Abordarea propagandistica

Potrivit unor experti, de cele mai multe ori grupu­rile activiste stabilesc agenda politicilor publice combinand tehni­cile propagandei cu tehnologia informatica.
Mai intai, ele creeaza o nevoie imaginara in sustinerea ideii lor reformatoare atat in cadrul grupului lor particular, cit si in presa centrala, ca si in fata grupurilor de lideri de opinie.
Dupa aceea, creeaza aparenta de legitimitate pentru ideea lor prin intermediul studiilor, al validarii de catre o terta parte si, in cele din urma, prin sondarea opiniei publice si prin lobby pentru politica publica.
In final, folosesc alte tehnici de diseminare a informatiilor, ca de exemplu, articolele de presa, posta directa si mobilizarea maselor, pentru a-si raspandi punctul de vedere la scara locala, nationala sau internationala.
Cea mai simpla campanie poate consta in strangerea de infor­matii si transmiterea lor catre guverne sau mijloacele de comuni­care in masa.
Deseori, prin folosirea cercetarilor, un grup de presiune poate obtine sprijinul public pentru cauza sa, iar tribunalele pot fi aduse in situatia de a recuza functionarea corporatiei. Membrii si sutinatorii pot fi mobilizati pentru a scrie companiilor plangandu-se in legatura cu actiunile si politicile acestora. O si mai mare presiune poate fi exercitata prin intermediul boicotului.
Si actionarii pot fi cooptati in vederea obtinerii de sprijin. Con­sultantii din cercetarea in domeniul pensiilor si al investitiilor sustin ca a existat o crestere rapida a numarului de fonduri mutuale etice in ultimii cinci ani. Demonstratiile de la intalnirile anuale ale com­paniilor au devenit acum evenimente obisnuite in Europa.
In plus, institutiile financiare au suferit pierderi din cauza despagu­birilor acordate ca urmare a acuzatiilor de poluare a mediului. Reclamatiile privind deseurile toxice, azbestul si deseurile radioac­tive au contribuit cu aproximativ 20 de procente la pierderile se­rioase suferite recent de Lloyd's pe piata londoneza de asigurari.
Noua cultura a proceselor, caracteristica sfarsitului de secol doua­zeci, costa corporatiile americane 43 de miliarde de dolari anual, reprezentand asigurarile impotriva reclamatiilor privind propriile produse.
Loteria infloritoare a cererilor de despagubire pentru prejudicii personale - atat fizice, cat si emotionale - a ajuns la dimensiuni colosale. Autoritatile britanice din domeniul sanitar sunt unele dintre institutiile publice cele mai expuse, ele anticipind o crestere anuala de 15-20 de procente in ceea ce priveste cererile de despagubire.
In Statele Unite, primele 12 grupuri de presiune in ceea ce priveste mediul au bugete curente care totalizeaza aproximativ 400.000.000 dolari pe an, provenind de la aproximativ 13.000.000 de donatori. Aceasta inseamna peste 10.000.000 de oameni si 250.000.000 dolari mai mult fata de resursele umane si financiare de care dispun impreuna partidele Democrat si Republican.
Volumul de munca pe care il creeaza aceste grupuri propagan­distice, mai ales in domeniul protectiei mediului, obliga organiza­tiile sa se concentreze asupra introducerii sistemelor de management al situatiilor de risc si a unor noi functii pentru gestionarea acestora.
In ultimii ani, marile companii si-au modificat filosofia, considerand ca exista avantaje atat comerciale, cat si sociale in comunicarea ma­surilor pe care le iau pentru reducerea impactului asupra resurselor naturale.
In prezent, multe companii publica declaratii privind poli­tica lor de mediu si angajeaza specialisti care sa creeze strategii de ecologizare a proceselor de fabricatie si de dezvoltare a unor initia­tive ecologice in cadrul comunitatii. In acelasi fel, unele organizatii implementeaza programe de marketing si de sponsorizare menite sa promoveze cunoasterea marcilor, insa intr-un mod care sa aiba o baza etica.
In ciclul analizei riscului, unii analisti fac referire la analiza continutului stirilor. Aceasta dezvaluie un model bine structurat, adoptat de grupurile sau indivizii care sustin o anumita problema si care incearca sa castige sprijinul publicului pentru actiunile lor.

Niciun comentariu: