Asa-numita
„teza a societatii de risc" identifica modele noi de anxietate politica si
publica. Acest conflict este determinat de asocierea urmatorilor factori:
-
continua schimbare si nesiguranta a societatii;
-
ritmul infernal al inovatiilor industriale si
tehnologice;
-
presiunea timpului si a costurilor, care nu permite
o evaluare stiintifica adecvata a riscurilor in raport cu beneficiile inovatiilor;
-
tendinta catre o mai mare individualitate si catre o
opinie publica autoritara.
Combinatia
acestor factori amplifica o serie de situatii de risc. Increderii
traditionale in judecata expertilor in ceea ce priveste
interpretarea nivelurilor de risc asociate utilizarii de noi produse
si procese i se alatura acum capacitatea noastra din ce in ce mai mare
-amplificata de mass-media moderna- de a pune sub semnul intrebarii asigurarile
venite din sfera politica sau din partea corporatiilor,
sub forma unor adevaruri stiintifice sau tehnice.
Riscul este o masura a efectului advers al unei situatii.
El se refera la stabilirea si comunicarea posibilelor pericole asociate unui anumit proces in raport cu garantiile si avantajele pe care le ofera. Acestea ne ajuta pe noi, in
calitate de consumatori, sa facem alegeri legate de sanatatea si siguranta
noastra, ca si de protectia mediului in care traim.
Stabilirea
riscurilor este esentiala in cazurile in care:
- apare un nou risc, intensitatea
riscului existent se modifica sau
apare o noua viziune asupra riscului.
Deseori,
in timpul perioadelor de panica legata de sanatatea si siguranta publica,
motivatia luarii unei hotarari rationale a ramas ingropata sub o avalansa de date tehnice si stiintifice.
Conform
specialistilor in managementul crizelor, toate crizele se desfasoara
dupa acelasi model:
-
un grup interesat de o anumita problema da semnalul
de alarma;
-
media determina o constientizare pe scara larga a
celor sustinute;
-
industria reactioneaza prin oferirea unei
multitudini de date si sustine ca produsele sale sunt sigure;
-
ca reactie la scandalul din ce in ce mai mare,
publicul se ingrijoreaza si evita produsul in cauza pana la aparitia unor informatii mai sigure;
- vanzarile
scad, in timp ce autoritatile sunt evazive si dau instructiuni
neclare;
-
bazandu-se pe panica exagerata a publicului, activistii
isi intensifica actiunile;
-
mass-media reda cu fidelitate tot ce fac si spun
acestia;
-
industria reactioneaza puternic, apeland uneori si
ea la exagerari in incercarea de a restabili calmul si de a mari vanzarile;
-
un timp, nimeni nu mai afla nimic despre problema in
cauza;
-
in cele din urma, apare un punct de vedere mai
corect si mai echilibrat;
-
industria se pregateste pentru o noua zi;
-
cei care isi castiga existenta din activism isi gasesc
un alt loc in care sa imprastie lacrimi si suspine;
-
mass-media trece la urmatoarea situatie de criza,
neacordand prea mare atentie clarificarilor aduse acuzatiilor initiale;
- guvernul revine la studierea problemei pentru a
putea redacta legi noi si neclare.
Exista,
deci, o serie de dileme cu care se confrunta organizatiile care incearca sa inteleaga si sa gestioneze dinamica unei situatii
de risc:
-
riscul
inseamna altceva pentru fiecare -supraestimam riscurile iesite
din comun, in timp ce subestimam riscurile obisnuite;
- atitudinile fundamentale sunt greu de schimbat -ele
sunt modelate de o serie de factori sociali si culturali si intarite de propriul nostru
contact cu acestia, ca si de opiniile exprimate de prieteni, colegi,
rude si alte persoane. Aceste atitudini influenteaza modul in care interpretam,
intelegem si reactionam la noile riscuri;
- publicul nu urmareste riscul zero -constient
sau inconstient, fiecare dintre noi face mereu alegeri in functie de
raportul riscuri/avantaje, insa exista o ingrijorare fundamentala
legata de doua lucruri: care sunt avantajele si daca putem avea incredere
in cei responsabili cu managementul riscurilor. Aceasta se aplica mai ales in domeniul sigurantei
alimentelor si in cel al sanatatii, de exemplu in ceea ce priveste prelucrarea alimentelor, biotehnologia si folosirea
preparatelor chimice sintetice;
- sursa informatiilor despre risc este esentiala,
cercetarile indica o confuzie totala a consumatorilor legata de institutiile in
care sa aiba incredere in ceea ce priveste siguranta alimentelor. Cu
toate astea, expertii care reprezinta terte parti joaca un rol crucial in
managementul situatiilor de risc;
- emotia este cel mai puternic factor de influenta.
Simbolurile emotionale pot fi mai puternice si pot chiar nega in intregime adevarul stiintific.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu