In campaniile electorale, limbajul ia forma
discursurilor politice si a sloganurilor, fiecare din acestea vizand castigarea
unei parti cat mai mari a electoratului; astfel, un procent destul de mare din
voturi se datoreste calitatilor oratorice ale candidatului si modalitatii de
realizare a discursului.
Ceea ce intereseaza la un discurs politic nu
este doar continutul sau, ci intr-o mare masura si forma care imbraca ideile.
Psihologia celor ce asculta. E un talent sa stii
sa asculti - e mai mare talentul celor care mai mult asculta decat vorbesc.
Vechi de cand lumea, obiceiul de a alege are la baza aprecierea meritului
aparent. Dintre toti paunii, o paunita alege evident mereu pe cel cu coada mai
frumoasa, indiferent de calitatile genetice cu adevarat importante pe care
oricum nu le poate verifica. Acest ritual s-a transferat in mod perfid in viata
politica. Coada paunului este discursul, oricat de multe si de colorate
artificii ar atasa un candidat campaniei sale.
Singurele efecte care detaseaza publicul
general de aceste reguli sunt efectul de obisnuinta si efectul de fronda, pe
care le vom trata separat, pentru ca, ele indica participarea de mare finete a
structurii sociale moderne in chiar formarea ei.
Primul efect se manifesta evident mai ales la
publicul in varsta, insa regula nu are nimic de-a face cu acest criteriu. Cu cat
unei persoane i se supun atentiei mai multe argumente intr-un anumit domeniu -
inevitabil ele se vor repeta - aceasta tinde sa le acorde mai putina atentie si
sa pastreze in mod rigid drept corecta ultima secventa care, la un moment dat,
i-a atras atentia in mod pozitiv. Este clara, aici, importanta pe care o are
originalitatea intr-un discurs cu unele sanse.
Efectul de fronda are in mod fatal o pondere
mai mare in randul tinerilor si, cu toate ca de regula nu are consecinte
negative (se traduce in refuzul de a vota), uneori se indreapta in proportii
mari impotriva a tot ceea ce pastreaza un parfum invechit; totusi el nu va fi
prea des un curent pozitiv "pentru" ceva - prin definitie, este un
curent "contra".
Psihologia "adjectivului posesiv".
O categorie aparte a discursului politic modern - intr-un stat democratic -
este cea a "realegerii". Se refera, evident, la acea categorie de
personaje din arena politica, pentru care lupta este de a pastra si nu de a castiga,
printre care nu sunt rare notiunile de "guvernul meu" sau
"ministerul nostru", in opozitie cu "senatorii vostri" si
"motiunile dumitale". Avand avantajul unor realizari deja implinite si
dezavantajul ratarilor mult mai mediatizate, ca intotdeauna, un potential
"reales" are de optat, cand isi construieste atat discursul, cat si
publicul tinta, intre a se lauda sau a o lua de la capat.
De exemplu, daca se afla in fata unor oameni
neutri politicianul isi poate permite sa riste o usoara lauda de sine de tipul
"uite ce am facut eu pentru ceilalti" - ceea ce nu e tocmai etic din
partea lui, insa adesea se intampla ca acest punct sa fie negativ, caci imediat
ce apare un declansator (banuiala, acuzatie) lauda provoaca o reactie in lant
dezastruoasa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu